Publicerad: 22 augusti 2016
Prenumerera på Skola, förskola

Synligt lärande

Lärarnas pedagogiska skicklighet och deras återkoppling till eleverna är centralt för elevernas skolresultat. Det visar SKL:s skrift Synligt Lärande som sammanfattar världens största studie om vad som påverkar elevernas resultat.

Skriften är en sammanfattning av John Hatties metastudie om vad som påverkar elevernas resultat. Sedan den publicerades 2011 har den fått stor uppmärksamhet och spridning i landet. Skriften kan både laddas ned och beställas:

Synligt lärande

Innehåller material som stöd för diskussion

Att kritiskt granska och analysera forskningens slutsatser är en del av ett vetenskapligt förhållningssätt som bör finnas när man närmar sig alla typer av forskningsresultat. Därför har SKL tagit fram ett diskussionsmaterial till översättningen.

Materialet är ett stöd för lärare, rektorer, förvaltningschefer och förtroendevalda att samtala och reflektera om resultaten utifrån egna erfarenheter och lokala behov. Diskussionsmaterialet är i word för att ni själva skall kunna lägga in och stryka så att frågorna blir relevanta för er.

Hatties analys

Johan Hattie har fått stort genomslag i Sverige och det finns en debatt om att hans analyser har fått för stort genomslag. Läs vidare ett inlägg som SKL har gjort i den debatten.

Läs vidare

Hjälpte informationen på sidan dig?


User information

Tack för att du hjälper oss!

Meny

Sidfot