Publicerad: 23 maj 2017

Organisatorisk och social arbetsmiljö

Den psykosociala arbetsmiljön omfattar det mest i vår arbetsmiljö som inte är fysisk. Det handlar istället till exempel om möjlighet till personlig utveckling i jobbet eller hur kollegor samarbetar.

SKL stödjer kommunerna och landstingen i deras arbete med den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. På Suntarbetsliv finns stöd och verktyg för dig som är chef. Suntarbetsliv drivs av de fackliga organisationerna i samverkan med Sveriges Kommuner och Landsting samt Pacta.

Suntarbetsliv

I Arbetsmiljöverket föreskrift om organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4) är arbetsbelastning, arbetstider, konflikter och kränkande särbehandling och mål viktiga för att främja en god organisatorisk och social arbetsmiljö.

Tanken är att det tydligare ska framgå vad arbetsgivaren är skyldig att göra för åtgärder för att förebygga brister i den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. I föreskriften delas den psykosociala arbetsmiljön upp i organisatorisk- och socialarbetsmiljö.

Organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4), Arbetsmiljöverket

Social arbetsmiljö

Den sociala arbetsmiljön handlar om möjligheter till psykisk hälsa och personlig utveckling. Den styrs av faktorer som arbetsorganisation, arbetets innehåll och upplägg, men också känslan av att befinna sig i ett sammanhang med ett meningsfullt arbete, eget ansvar, inflytande och kontroll över den egna arbetssituationen.

Organisatorisk arbetsmiljö

Den organisatoriska arbetsmiljön handlar om villkor och förutsättningar för arbetet som inkluderar:

  1. ledning och styrning
  2. kommunikation
  3. delaktighet, handlingsutrymme
  4. fördelning av arbetsuppgifter, och
  5. krav, resurser och ansvar.

I föreskriften (AFS 2015:4) fastslås att resurserna ska anpassas till kraven i arbetet. Resurser handlar om det i arbetet som bidrar till att:

  1. uppnå mål för arbetet
  2. hantera krav i arbetet.

Resurser kan vara:

  • arbetsmetoder och arbetsredskap
  • kompetens och bemanning
  • rimliga och tydliga mål
  • återkoppling på arbetsinsats
  • möjligheter till kontroll i arbetet
  • socialt stöd från chefer
  • kollegor och möjligheter till återhämtning.

Stress

Stress är nära sammankopplat med en dålig psykosocial arbetsmiljö. Stress kan beskrivas som en påfrestning som vi utsätts för när krav och förväntningar inte stämmer överens med våra tillgängliga resurser och det vi förmår.

Orsakerna till stress är många, men framför allt är de individuella – hur du upplever din arbetssituation är olika beroende på vem du är och var du befinner dig i livet. Stress är ingen sjukdom, men man kan bli sjuk av att utsättas för stress – utmattningssyndrom (utbrändhet) och belastningssjukdomar är exempel på det.

Verktyg organisatorisk och social arbetsmiljö

OSA-kompassen, Suntarbetsliv

Läs vidare

Hjälpte informationen på sidan dig?


User information

Tack för att du hjälper oss!

Sidfot