Publicerad: 16 augusti 2016
Prenumerera på Arbetsgivarfrågor

Friskfaktorer, arbetsmiljö

Friskfaktorer innebär att man utgår från det som är bra på arbetsplatsen istället för att bara fokusera på problem. Genom att utgå från det som gör att personal/arbetstagaren fungerar optimalt ökar arbetslusten och hälsan förbättras.

Mycket i arbetsmiljölagstiftningen och i det traditionella arbetsmiljöarbetet har handlat om fokus på risker, brister och problem. Faktum är att det för det mesta är positivt för hälsan att ha ett arbete - men inte alltid. Friskfaktorerna finns såväl i som utanför arbetet. Eftersom både människor och arbetsplatser är olika blir även friskfaktorerna unika för var och en.

Exempel på friskfaktorer:

  • Att hjälpas åt mot gemensamt mål
  • Socialt stöd i arbete såväl som på fritiden
  • Delaktighet, det vill säga att ha möjlighet att påverka arbetes upplägg
  • Känna förtroende och tillit till varandra
  • Rimliga arbetstider
  • Upplevd rättvisa
  • Närvarande chef i det dagliga arbetet
  • Fungerande utrustning
  • Anhörigas hälsa

Läs vidare

Hjälpte informationen på sidan dig?


User information

Tack för att du hjälper oss!

Sidfot