Publicerad: 14 mars 2018

Upphandling av företagshälsovård

SKL har tagit fram råd som ska ge stöd vid upphandling av företagshälsovårdstjänster i kommunen eller landstinget.

Enligt arbetsmiljölagen (kap. 3 § 2c) är arbetsgivare skyldiga att ge de anställda den företagshälsovård eller motsvarande expertkunskap som krävs i respektive yrke. Företagshälsovården arbetar både hälsofrämjande och förebyggande samt med arbetsanpassning och arbetslivsinriktad rehabilitering. I upphandlingen av företagshälsovård bör både arbetsgivare och fackliga företrädare vara delaktiga.

För en lyckad upphandling

Råd vid upphandling och samarbete med företagshälsovård hjälper organisationer som upphandlar företagshälsovård. Resonemangen är i stora drag även giltiga för organisationer med inbyggd företagshälsovård, särskilt när det gäller vikten av att utreda de egna behoven och att söka skapa ett långsiktigt, förtroendefullt samarbete.

Råd vid upphandling och samarbete med företagshälsovård (PDF, nytt fönster)

Sex viktiga steg vid upphandling

Råden beskriver sex steg för upphandling av och samarbete med företagshälsovård:

  • Förutsättningar för upphandling
  • Beskriva utgångsläge och behov
  • Skapa ett förfrågningsunderlag
  • Granska anbud och fatta beslut
  • Starta och utveckla ett långsiktigt samarbete
  • Uppföljning

Den innehåller även bilagor och stödmaterial som ska kunna bidra till en framgångsrik upphandling.

Råden koncentreras kring det som kännetecknar upphandling och samarbete med företagshälsovården, som tillhandahåller en blandning av både service- och kunskapstjänster.

Läs vidare

Hjälpte informationen på sidan dig?


User information

Tack för att du hjälper oss!

Sidfot