Publicerad: 8 december 2017

Så här gör du som arbetsgivare för att rekrytera en studentmedarbetare

Så här gör du för att rekrytera en studentmedarbetare i kommun, landsting eller region.

  1. Har ni antagit avtalet lokalt?
  2. Sätt dig in i vilka förutsättningar som gäller för studentmedarbetaravtalet: anställningsform, typ av arbetsuppgifter, mentorskap och arbetstider.
  3. Kartlägg internt var behoven och möjligheterna finns i er verksamhet. Vilka arbetsuppgifter har ni behov av att få hjälp med? Hur många timmar i veckan?
    Vilken utbildning ska studenten läsa? Till exempel jurist, ekonom, civilingenjör, samhällsvetare, beteendevetare, socionom, systemvetare och kommunikationsvetare?
  4. Skapa tjänsterna utifrån era behov. Finns det till exempel ett projekt eller utredningsarbete som passar för en studentmedarbetare? Tips! Ju tydligare uppdrag och desto mer avgränsat, desto bättre.
  5. Utse en mentor som kan ge studenten handledning. Tips! Erfarenheter visar att det kan vara positivt att anställa två studentmedarbetare samtidigt, då har de också stöd av varandra.
  6. Utannonsera tjänsterna. Vill du nå ut till så många som möjligt bör du:
    1. Ta kontakt med närliggande högskolor eller universitet för att sprida information om möjligheten att bli studentmedarbetare hos er. Tala även med era lokala arbetstagarorganisationer om hur de kan bidra genom att informera sina studieinformatörer och studerandeombudsmän.
    2. Annonsera på er egen hemsida och på offentligajobb.se så syns din annons även på pluggjobb.se dit studenterna hänvisas från och med oktober 2015 - om du skriver in ”studentmedarbetare” någonstans i platsannonsen.

Läs vidare








Hjälpte informationen på sidan dig?

Tack för att du hjälper oss!

Sidfot