Publicerad: 14 november 2018

Område Samhälle och miljö

Inom området finns nyckeltal som mäter kommunens service till samtliga som bor, vistas eller verkar i kommunen, kommunal service såsom bibliotek (delaktighet ingår), samhällsbyggande, (både socialt vad avser arbetsmarknad), ekonomiskt kopplat till näringsliv och miljö.

Samhälle och miljö är ett brett område. Nyckeltal inom information, delaktighet, kultur- och fritid, tekniska verksamheter samt miljöområdet är under bearbetning och förhoppningsvis kan området utvidgas under 2019.

Syftet med nyckeltalen inom området är att:

  • ge kunskap om kommunens tillgänglighet vad avser svarstider via epost,
  • att ge kunskap om tillgängligheten på den information som kommunen ger tillmedborgarna via telefon,
  • ge kunskap om medborgarnas intresse och engagemang att delta i val,
  • få kunskap om hur väl kommunen har organiserat sin verksamhet för att kunna nå ut med servicen på huvudbiblioteket,
  • ge kunskap om hur stor gruppen är somvid avslut i kommunens arbetsmarknadsverksamhet har börjat arbeta,
  • visa hur etableringen av nyanlända fungerar i kommunen,
  • ge kunskap om attityder hos företag etablerade i kommunen om hur de upplever den kommunala servicen,
  • redovisa kommunens arbete för att minska användning av ändliga resurser och öka återvinningsgraden,
  • redovisa kommunens arbete med miljöhänsyn genom användning av alternativa drivmedel och bränslesnåla fordon i den egna organisationen,
  • att redovisa kommunens arbete med miljöhänsyn.

Vidare information om området och nyckeltalen finner du i verktygslådan för KKiK

Så här förbättrar man kontakten och klimatet med företagen i Örebro

Processledare Helena Aronsson från Örebro kommun presenterar i filmen sina erfarenheter av flera års kontinuerliga förbättringar av resultaten i Insikten, en nöjdhetsundersökning till företagare i kommunen. ”En enklare vardag för företagarna” betyder att service, effektivitet och rättssäkerhet är utgör en helhet. Att jobba tillsammans i kommunen, över verksamhetsgränser för att ge bra service och bemötande är framgångskonceptet.

Fler lärande exempel inom samhälle och miljö

Informationsansvarig

  • Hanna Lundborg
    Handläggare
  • Leif Eldås
    Handläggare







Hjälpte informationen på sidan dig?

Tack för att du hjälper oss!

Sidfot