Publicerad: 3 oktober 2018

Tjänstedesign, men hur gör man

Metoder hämtade från tjänstedesignområdet kan vara användbara oavsett var i styrprocessen man befinner sig.

Tjänstedesignmetoder har allt mer kommit att användas för att ta reda på vilka behov brukare/patienter har, särskilt gäller det när man behöver förstå vilka outtalade eller mer svårfångade behov som finns.

En film om fördjupning kring tjänstedesign i vården

Skara Lasarett i Västra Götaland, Experiolab i Landstinget i Värmland och Kommunförbundet Västerbotten med Vännäs kommun.

Innovationsguiden

Innovationsguiden är att stöd från SKL för att hjälpa kommuner, landsting och regioner att själva arbeta med användardriven innovation – tjänstedesign i sitt utvecklingsarbete. Stödet består av utbildningar, utvecklingsprogram samt en hemsida där du steg för steg på egen hand kan testa arbetssättet.

Innovationsguiden

Vill du hitta nya sätt att lösa vardagsproblem och utveckla smarta välfärdstjänster? I filmen visas vad som är viktigt att tänka på i arbetet med att stärka innovationsförmågan.

Läs vidare

Informationsansvarig

  • Malin Svanberg
    Projektledare







Hjälpte informationen på sidan dig?

Tack för att du hjälper oss!

Sidfot