Publicerad: 18 oktober 2018

Fråga och svar

Vilket ansvar har kommunen för utländska medborgare?

En svensk kommun har ansvar för samtliga som vistas i kommunen. Den som är i Sverige tillfälligt utan att arbeta kan endast få begränsad hjälp av kommunen. Vid sidan av akut stöd enligt socialtjänstlagen väljer vissa kommuner att stödja ideella organisationers insatser för utsatta EU-medborgare.

Alla beslut enligt socialtjänstlagen ska ske efter ansökan och en individuell bedömning av sökandes behov. Behovet kan möjligen omfatta biljett till hemlandet, pengar till mat eller härbärge. Socialtjänsten har ett särskilt ansvar att ta hänsyn till barn i bedömningen av behovet av bistånd.

Påträffar socialtjänsten eller på annat sätt får kännedom om att ett barn far illa är socialtjänsten skyldig att ingripa och inleda utredning oavsett barnets nationalitet och hemvist.

Informationsansvarig

  • Mia Hemmestad
    Förbundsjurist
  • Ann Sofi Agnevik
    Förbundsjurist
  • Emilia Danielsson
    Förbundsjurist
  • Leif Klingensjö
    Sektionschef

Kontakt

Välkommen att skicka din fråga till SKL!

Gäller din fråga arbetsrätt eller kollektivavtal/förhandling?

SKL:s rådgivning riktar sig till personalchefer och förhandlingschefer i kommuner och regioner. Om din fråga är på uppdrag av dessa behöver du ange det.








Hjälpte informationen på sidan dig?

Tack för att du hjälper oss!

Sidfot