Publicerad: 19 december 2018

Den nya lagen om obligatorisk e-fakturering och stöd för införandet

Den 1 april 2019 träder lagen om e-fakturering till följd av offentlig upphandling i kraft. Enligt den ska även kommuner, landsting, regioner och kommunala bolag som är upphandlande enheter kunna ta emot elektroniska fakturor och leverantörer ska skicka e-fakturor.

Vid ett informationsmöte den 6 december 2018 presenterade SKL vad lagkravet innebär samt om det stöd som finns i form av material, film m.m.

Obligatorisk e-fakturering till följd av inköp

På filmen från den webbsända konferensen görs en genomgång av lagkravet på obligatorisk e-fakturering, information om stöd vid införande och breddning av e-fakturering - i den egna organisationen respektive gentemot leverantörerna. Filmen informerar också om den nya europeiska standarden för e-faktura som ska användas i Sverige: PEPPOL Bis Billing 3.

Den 1 april 2019 träder den nya lagen om e-fakturering till följd av offentlig upphandling ikraft. Enligt denna lag ska alla kommuner, landsting, regioner, kommunala bolag samt myndigheter ta emot fakturor elektroniskt, likaså ska leverantörerna skicka dem elektroniskt.

Det gäller inköp, oavsett belopp, från detta datum och för upphandlingar som påbörjas den 1 april (avtal ingångna innan detta datum omfattas inte).

Informationsansvarig

  • Kerstin Wiss Holmdahl
    Förbundsjurist







Hjälpte informationen på sidan dig?

Tack för att du hjälper oss!

Sidfot