Publicerad: 7 januari 2019

Nationellt kliniskt kunskapsstöd

Nationellt kliniskt kunskapsstöd är landstingens och regionernas gemensamma rekommendationer för utredning, behandling och uppföljning för alla som arbetar i hälso- och sjukvården. Visionen är att varje patient ska få bästa möjliga vård utifrån bästa tillgängliga kunskap.

Kunskapsstödet ägs och förvaltas av landsting och regioner som en del av Landsting och regioners system för kunskapsstyrning. Pågående utvecklingsarbete stöds av SKL på uppdrag av Styrgrupp för kunskapsstyrning i samverkan (SKS).

Använda kunskapsstödet

Kunskapsstödets innehåll är tillgängligt via Ineras plattform för öppen data och en nationell visningsyta på webben. Villkor för användning, API:er (applikationsprogrammeringsgränssnitt) och instruktioner för hur man hämtar innehållet finns på Ineras webbplats för öppen data.

Nationellt kliniskt kunskapsstöd

Nationellt kliniskt kunskapsstöd via öppen data, Inera

Utveckling pågår

Kunskapsstödet befinner sig i ett intensivt utvecklingsskede som bland annat omfattar befintligt innehåll, arbetsprocesser och förvaltningsorganisation.

De drygt 350 nationella rekommendationerna kommer ursprungligen från väletablerade lokala kunskapsstöd i Stockholms läns landsting, Region Jönköpings län och Region Skåne. De nationella rekommendationerna revideras nu av ämnesgrupper fördelade mellan landets sex sjukvårdsregioner.

Aktuell utveckling:

  • revision av befintligt innehåll
  • vidareutveckling av kvalitetssäkringsprocessen, administrationsverktyg och granskningsfunktioner
  • samordning med Landsting och regionernas system för kunskapsstyrning
  • supportorganisation och stöd för implementering

Utvecklingen sker i samverkan med myndigheter, kvalitetsregister, regionala cancercentrum, andra nationella kunskapsstöd och Inera.

Ansvar och att säkra kvalitet

De nationella rekommendationerna tas fram och förvaltas av ämnesgrupper fördelade mellan samtliga sjukvårdsregioner.

Ämnesgrupperna ansvarar för att ta fram, förankra och medicinskt godkänna nationella rekommendationer i samverkan med Nationella programområden, professionsföreningar, expertgrupper, myndigheter och företrädare för patienter.

Kunskapsstödets kvalitetssäkringsprocess innehåller bland annat en nationell remiss till landsting och regioner.

En nationell stödfunktion stödjer ämnesgruppernas arbete och samordnar utvecklingen av arbetsprocesser, IT-infrastruktur och redaktionella riktlinjer.

Landsting och regioner ansvarar för tillämpning och implementeringen av de nationella rekommendationerna och sina eventuella tillägg.

Kvalitetssäkringsprocess för Nationellt kliniskt kunskapsstöd (pdf)

Ordförande i ämnesgrupper och sjukvårdsregionala kontaktpersoner (pdf)

Kontaktpersoner i landsting och regioner (pdf)

Detaljerad information till kontaktpersoner och ansvariga i landsting/regioner och sjukvårdsregioner finns på projectplace.com (inloggning krävs).

Möjligheter och mål

Nationellt kliniskt kunskapsstöd ska:

  • bidra till att medarbetare har förutsättningar att ge god, säker och jämlik vård i hela landet
  • garantera ett multiprofessionellt och multidisciplinärt innehåll
  • vara aktuellt, tillgängligt, överskådlig och sökbart
  • innehålla länkar till fördjupning och kvalitetssäkrad patientinformation
  • stimulera samverkan mellan vårdnivåer på lokal nivå
  • stimulera utveckling av landstingens och regionernas kunskapsorganisationer
  • ge möjlighet att samordna och effektivisera landstingen/regionernas produktion av kunskapsdokument
  • kunna integreras med landstingens och regionernas egna IT-system

skapa möjligheter att utveckla framtida beslutsstöd

Vidareutveckling

Hittills innehåller Nationellt kliniskt kunskapsstöd nationella rekommendationer och tillägg anpassade för patientmötet i primärvård. Hösten 2018 startade en vidareutveckling av kunskapsstödets informationsmodell och IT-infrastruktur på uppdrag av SKS.

Syftet är att Nationellt kliniskt kunskapsstöd ska kunna användas av alla Nationella programområden inom Landsting och regioners system för kunskapsstyrning och möjliggöra att innehållet kan användas i aktiva kunskapsstöd och beslutstöd i vårdinformationssystem.

Utvecklingsteamet ska ta fram en prototyp för hur kunskapsstöd till hela vårdkedjan ska hanteras i den gemensamma databasen. Utvecklingen sker i samverkan med företrädare för de nationella programområdena för cancersjukdomar, psykisk hälsa och företrädare för strokesjukvården.

Avstämningar sker också med landsting och regioners alla kundgrupper för journal- och vårdinformationssystem.

Publikationer

Läs vidare

Informationsansvarig

  • Therese Eklöv
    Konsult







Hjälpte informationen på sidan dig?

Tack för att du hjälper oss!

Sidfot