PrimärvårdsKvalitet är ett nationellt system för kvalitetsdata i primärvården. Det ger stöd för vårdcentralerna att följa upp och förbättra sitt arbete.
Vårdcentraler som använder PrimärvårdsKvalitet kan se alla uppgifter om sin egen verksamhet och följa upp vården av enskilda patienter. Som referens visas genomsnittsvärden från hela landet.
I filmen beskrivs PrimärvårdsKvalitet, hur det fungerar och kan användas av vårdcentraler. Filmen är cirka 3:30 minuter lång.
Kom igång med att använda PrimärvårdsKvalitet genom att gå igenom och använda stödmaterialet.
Material som stöd för användning av PrimärvårdsKvalitet
Indikatorerna i PrimärvårdsKvalitet utgår ifrån vetenskaplig evidens och är utvecklade av företrädare för primärvårdsprofessionerna och utformade för att ge meningsfull information som stöd för lokalt förbättringsarbete. Läs mer om kvalitetsindikatorerna i PrimärvårdsKvalitet och hur de är uppbyggda.
Att som region eller privat vårdgivare ansluta sig till PrimärvårdsKvalitet innebär tre åtaganden: rapportera, återkoppla och använda. Varje region och privat aktör bestämmer själv hur de utformar sina arbetsformer och IT-lösningar.
I dagsläget är drygt 50 procent av alla vårdcentraler i Sverige anslutna till PrimärvårdsKvalitet. Målet för 2019 är att 70 procent av vårdcentralerna, både de privata och landstingsdrivna, använder uppföljningen och att data används i det lokala förbättringsarbetet för att gå från data till hälsa.
Totalt: 746 vårdcentraler
Antal anslutna vårdcentraler december 2018 (PDF, nytt fönster)
Grön: Data tillgänglig lokalt på vårdcentral och på regionnivå
Gul: Data tillgänglig endast på regionnivå och/eller nära att tillgängliggöra data på lokal nivå
Röd: Data ej tillgänglig
Film: presentation om PrimärvårdsKvalitet under IHI-kongressen i Amsterdam (presentationen heter E3)
Tack för att du hjälper oss!