Publicerad: 5 oktober 2018

Digital tjänst för ekonomiskt bistånd, SSBTEK

SSBTEK, SammanSatt BasTjänst för Ekonomiskt Bistånd, är en digital tjänst som ger en säker, effektiv och förenklad handläggning av ärenden inom ekonomiskt bistånd.

Tjänsten gör det möjligt för kommunen att via sitt verksamhetssystem få information från statliga myndigheter och organisationer. Informationen används till prövning av ansökan.

SSBTEK ägs av SKL som förvaltar och utvecklar tjänsten. Försäkringskassan har i uppdrag att sköta den tekniska driften av tjänsten. Över 90 procent av Sveriges kommuner är anslutna till SSBTEK. 5 miljoner frågor besvaras av SSBTEK varje år. 

Så funkar SSBTEK

Filmen beskriver hur SSBTEK används och nyttorna, bland annat att:

    • SSBTEK minskar tiden det tar för socialförvaltningens handläggare att samla in information för att göra biståndsbedömning
    • tjänsten förmedlar uppgifter från sex statliga myndigheter och organisationer (fler är på väg att anslutas)
    • handläggaren fyller i den sökandes personnummer och väljer varifrån uppgifter ska hämtas
    • SSBTEK hanterar personuppgifter säkert
    • spårbarhet av vem som sökt och när
    • med SSBTEK får du enkelt rätt underlag och kan snabbare ta beslut.

    Kom igång med tjänsten SSBTEK

    Myndigheter som lämnar information i dag

    • Transportstyrelsen
    • Sveriges a-kassor
    • Arbetsförmedlingen
    • CSN
    • Försäkringskassan
    • Pensionsmyndigheten
    • Skatteverket.

    SSBTEK har vunnit Årets digitaliseringsprojekt 2016 samt LOLA International Excellence in Municipal systems IT Award.

    Läs vidare

    Informationsansvarig

    • Anna Johansson
      Förvaltningsledare







    Hjälpte informationen på sidan dig?

    Tack för att du hjälper oss!

    Sidfot