Publicerad: 5 mars 2019

Tjänster, socialtjänstens digitalisering

SKL-koncernen erbjuder flera konkreta tjänster, som kan användas i arbetet med socialtjänstens digitalisering.

De flesta kommuner använder sig idag av flera olika digitala tjänster, som kopplas till verksamheter inom omsorg och socialtjänst. En del tjänster kan vara lokalt utvecklade eller inköpta, medan andra finns tillgängliga för alla kommuner, efter gemensam nationell utveckling eller upphandling.

Trygghetslarm

Genom SKL:s dotterbolag SKL Kommentus finns ett ramavtal för trygghetslarm och larmmottagning, med syftet att stödja övergången från analog till digital teknik för trygghetslarmen. Ramavtalet sträcker sig till 2019-10-16. En ny upphandling pågår för at fortsätta att driva den digitala utvecklingen framåt för tillförlitliga larmsystem. Det nya avtalet planeras vara på plats i mars 2020.

Befintligt ramavtal Trygghetslarm och larmmottagning, SKL Kommentus

Ny upphandling av avtal för Trygghetslarm och larmmottagning, SKL Kommentus

Taligenkänning för dokumentation

Genom verktyg för taligenkänning kan socialsekreterarens dokumentationsarbete bli enklare. En studie som SKL genomfört visar på både tidsvinster, minskad stress och ökad effektivitet. Taligenkänning går att avropa genom ramavtal hos SKL Kommentus.

Taligenkänning för socialtjänsten

Ramavtal Programvaror och programvaror som molntjänst, SKL Kommentus

SSBTEK för ekonomiskt bistånd

SSBTEK är en tjänst som förenklar kommunernas handläggning för ekonomiskt bistånd. Genom att tjänsten automatiskt förmedlar uppgifter från flera myndigheter och organisationer på ett säkert sätt, får handläggaren ett korrekt och aktuellt underlag och kan ta beslut snabbare.

SSBTEK

Faderskaps- och föräldrabekräftelse

Genom Skatteverkets funktion för digital underrättelse om faderskap och föräldraskap, kan kommunens handläggare hantera bekräftelsen direkt i sitt verksamhetssystem. SKL driver ett projekt för att ta fram en helt digital handläggningsprocess för underrättelse om nyfött barn, för en säker och effektiv process. Detta kräver dock en lagändring i föräldrabalken, och ett förslag till ändringar har lämnats av regeringens utredare.

Enklare faderskaps- och föräldrabekräftelse

Skatteverkets beskrivning för hur kommunen ansluter sig till tjänsten

FamiljehemSverige

Tjänsten FamiljehemSverige har utvecklats för att förenkla kommunernas mottagande av intresseansökningar till familjehem, jourhem, kontaktperson och kontaktfamilj. E-tjänsten skattar intresseanmälningar och gör det lättare för kommunen att sortera och prioritera.

Om tjänsten FamiljehemSverige

Utvärderingsverktyget LIKA för socialtjänsten

LIKA Socialtjänst består av tre delar: självskattning, sammanfattning och handlingsplan, inom områdena Ledning, Infrastruktur, Kompetens och Användning. Förvaltnings- eller verksamhetschef gör en självskattning och får en sammanfattning och ett förslag på handlingsplan utifrån det. Handlingsplanen kan användas både i det praktiska arbetet och i det systematiska kvalitetsarbetet.

Verktyget för LIKA-socialtjänsten

Digitaliseringssnurran – beräkningsverktyg för nytta

Post- och telestyrelsen, PTS, har tagit fram flera olika beräkningsverktyg för att beräkna och visualisera nyttan av en investering. Inom socialtjänsten handlar det om digitaliseringssnurror för hemtjänst (digital dag- och nattillsyn, nyckelhantering och medicinpåminnare) och socialtjänst (digitalisering av blanketter och digitalt beslutsstöd).

Digitaliseringssnurran

Egen upphandling

För den som gör egen upphandling av välfärdstekniktjänster, finns en särskild vägledning med rekommendationer för hur den som upphandlar ska gå tillväga. Vägledningen är framtagen av beställarnätverk välfärdsteknik, med personer från kommuner, SKL och Kommentus.

Beställarnätverk välfärdsteknik

Informationsansvarig

  • Pani Hormatipour
    Handläggare

Kontakt

Välkommen att skicka din fråga till SKL!

Gäller din fråga arbetsrätt eller kollektivavtal/förhandling?

SKL:s rådgivning riktar sig till personalchefer och förhandlingschefer i kommuner och regioner. Om din fråga är på uppdrag av dessa behöver du ange det.








Hjälpte informationen på sidan dig?

Tack för att du hjälper oss!

Sidfot