Publicerad: 13 september 2018

Aktörer som arbetar med välfärdsteknik

Välfärdsteknik är en del i Sveriges mål att bli bäst i världen på att använda digitaliseringens och e-hälsans möjligheter. Arbetet är ett gemensamt ansvar för många olika aktörer. Det pågår flera aktiviteter på olika nivåer som bedrivs i samverkan både inom SKL och mellan SKL och flera olika myndigheter.

SKL Kommentus Inköpscentral

SKL Kommentus Inköpscentral är en del av SKL-koncernen och arbetar i huvudsak med samordnade upphandlingar för kommuner, landsting och regioner. Inom området välfärdsteknik finns produkter och tjänster som genomgår en förändring, till exempel ett teknikskifte eller effektivisering i någon form. För närvarande finns ramavtal digitala trygghetslarm till äldre och funktionsnedsatta.

Ramavtal inom Välfärdsteknik, SKL Kommentus

Ramavtal Trygghetslarm och larmmottagning, SKL Kommentus

Standarder för trygghetslarm, SIS - Swedish Standards Institute

Inera

Inera AB ägs gemensamt av SKL, landsting/regioner och nästan alla av Sveriges kommuner. Bolaget utvecklar och förvaltar nationella tjänster inom e-hälsa och digitalisering på uppdrag av ägarna, och i samverkan med både statliga myndigheter och privata aktörer. I uppdraget ingår bland annat att jobba med standarder, arkitektur, infrastruktur, informationssäkerhet och gemensamma förutsättningar för upphandlingar.

Flera av bolagets tjänster är användbara inom kommunernas socialtjänst.

Ineras tjänsteutbud, Inera

Socialstyrelsen

Socialstyrelsen bidrar till att säkerställa att välfärdsteknik införs och används utifrån de kriterier som ingår i God vård och omsorg; kunskapsbaserad, säker, individanpassad, effektiv, jämlik och tillgänglig. Socialstyrelsen tar bland annat fram utbildningar, rapporter och meddelandeblad för att stödja socialtjänsten i att använda välfärdsteknik. Bland rapporterna finns en årlig sammanställning över utvecklingen i kommunerna. Det finns också ett verktyg för att kunna jämföra utvecklingen i den egna kommunen med andra.

Välfärdsteknik och e-hälsa, Socialstyrelsen

Myndigheten för delaktighet

Myndigheten för delaktighet arbetar med information och inspiration om hur digital teknik kan bidra till aktivitet, trygghet och självständighet för individer inom socialtjänsten och den kommunala hemsjukvården. Myndigheten har bland annat tagit fram verktyget Välfärdsteknologisnurran där kommunen kan göra kalkyler för investeringar och effektiviseringar för tjänsterna nattillsyn med hjälp av webbkamera samt tillsyn under dagtid baserat på videokommunikation. 

Digital teknik, Myndigheten för delaktighet

Välfärdsteknologisnurran

eHälsomyndigheten

eHälsomyndigheten har i uppdrag att samordna regeringens satsningar inom e-hälsa och dessutom erbjuda ett antal produkter och tjänster till individer och professioner. I ett särskilt regeringsuppdrag ska myndigheten samordna, utforma och tillgängliggöra ett nationellt stöd för införande och användning av digital teknik (e-hälsa). Stödet är inriktat på kommunernas eget arbete inom socialtjänst och hälso- och sjukvård, men ska inte ersätta andra aktörers arbete inom området. Uppdraget ska delredovisas den 1 mars 2019 samt slutredovisas den 28 februari 2020.

eHälsomyndighetens satsningar, eHälsomyndigheten

DIGG - myndigheten för digital förvaltning

DIGG är från och med 1 september 2018 en ny svensk myndighet. Myndigheten har i uppgift att utveckla, samordna och stödja digitaliseringen av statliga myndigheter och förvaltningen i kommuner och landsting, med undantag för försvarsmyndigheterna. Den nya myndigheten tar över uppgifter som idag finns hos andra myndigheter, till exempel E-legitimationsnämnden och Ekonomistyrningsverket ESV.

DIGG - myndigheten för digital förvaltning

Hjälpte informationen på sidan dig?


User information

Tack för att du hjälper oss!

Sidfot