Ny teknik, digitalisering och internet är också några av nycklarna för att hitta nya effektivare arbetssätt och smartare tjänster inom välfärden. SKL anser att denna verksamhetsutveckling behöver ges ökad prioritet och har tagit fram strategi och handlingsplan för arbetet.
Digitaliseringens framfart de senaste decennierna har varit snabb och haft stor betydelse för samhällsutvecklingen. Det är hög tid för kommuner, landsting och regioner att ta vara på det förändringstryck som digitaliseringen ger och dra full nytta av möjligheterna bland annat för att klara välfärdens framtida finansiering och tillmötesgå människors förväntningar.
SKL driver på, stödjer och samordnar medlemmarna för att ta vara på digitaliseringens möjligheter genom att:
Kongressens inriktningsdokument för SKL:s verksamhet (länk)
I vårt arbete strävar vi mot tre övergripande mål för framtidens digitala samhälle:
SKL har tagit fram en strategi för e-samhället. Syftet med strategin är att förbättra kommunal sektors förutsättningar för utveckling av e-förvaltning genom att peka ut gemensamma mål och insatsområden. Strategin visar inriktningen på det arbete som behöver göras gemensamt inom sektorn oavsett verksamhetsområde
SKL:s strategi för e-samhället
Regeringens strategi för en digitalt samverkande statsförvaltning.
Med medborgaren i centrum, Regeringen
Regeringens avsiktsförklaring för digital förnyelse av det offentliga Sverige tillsammans med Sveriges Kommuner och Landsting.
Den svenska regeringen tog 2011 fram en sammanhållande strategi för it-politiken. Strategin går under namnet it i människans tjänst - en digital agenda för Sverige och syftar till att samla alla pågående aktiviteter för att ta till vara de möjligheter som digitaliseringen erbjuder människor och företag.
Den 20 september presenterade regeringen sin budgetproposition, där flera avsnitt berör digitalisering. SKL har sammanställt de olika delarna.
PM där SKL har sammanfattat satsningar på digitalisering, (PDF, nytt fönster)
Tack för att du hjälper oss!