Publicerad: 3 maj 2019

Många innovationer i offentlig sektor

8 av 10 av de arbetsställen som deltagit i Innovationsbarometern har infört minst en innovation de senaste två åren. Ännu fler har påbörjat arbete med utveckling av innovationer under perioden.

Klicka på bilden för en större version.

81 procent av deltagande arbetsplatser har infört minst en innovation de senaste två åren. Av de som svarat att de inte infört någon innovation så har en tredjedel påbörjat arbete med utveckling av innovationer under perioden.

Så definieras innovation i barometern

Det finns olika sätt att definiera innovation. I enkäten definieras en innovation som ett nytt, eller väsentligt förändrat sätt att förbättra arbetsplatsens aktiviteter och resultat. Innovationen är ny på arbetsplatsen, men kan ha använts tidigare av andra eller vara utvecklad av andra.

En innovation kan vara en

  • Ny eller väsentligt ändrad process eller sätt att organisera arbetet
  • Nytt eller väsentligt ändrat sätt att kommunicera
  • Ny eller väsentligt ändrad produkt
  • Ny eller väsentligt ändrad tjänst

Offentlig innovation

Klicka på bilden för en större version.



Jag såg att det var mycket bra som hände i våra verksamheter. Genom att samla och dokumentera innovationerna uppmärksammar vi duktiga medarbetare och inspirerar till ännu fler initiativ.

Leif Gustafsson, chef för kultur- och fritidsförvaltningen.

Kultur- och fritidsförvaltningen i Skellefteå har kartlagt sina innovationer

Listan över innovationer på förvaltningen innehåller i dag 40 innovationer. Avgränsningen för vad som kommer med på listan är lite tuffare än i Innovationsbarometern, det är nämligen endast de innovationer som man varit först ut i landet med att ta fram eller implementera som får vara med.

Den vanligaste innovationstypen är produktinnovation och ofta är det en lösning för att sköta underhållet på kommunens anläggningar och idrottsplatser på ett enklare sätt. Många av dessa produkter har tagits fram i samarbete med lokala företag och finns nu till försäljning i företagens sortiment.

Exempel på produktinnovationer i Skellefteå kommun

  • Plog som lätt skiftar mellan finstål för plogning av is och grovstål för plogning av övriga ytor
  • Kantfräs för ishockeyrink
  • Mobil släggbug
  • Avbytarbås som inte blåser omkull
  • Mobil scen
  • Mobila läktare
  • Konstgräsplog

Samtliga innovationer har underlättat arbetet och bidragit till en bättre arbetsmiljö.

"Jag är glad att vi slipper lyfta målen för hand"

Bild på en anordning för att lyfta hockeymål

Klicka på bilden för en större version.

För omkring 20 år sedan reagerade en hockeypappa på att det var så tufft att lyfta de tunga hockeymålen in och ut genom den trånga öppningen i sargen. Han jobbade på ett verkstadsföretag som erbjöd de anställda en hobbytimme där de fick nyttja företagets utrustning för egna projekt. På hobbytimmen tillverkades den första burlyften som fungerar än idag.

Brandmännen i kommunen som tränade i ishallen såg långt senare behovet av en till burlyft som svetsades ihop på brandstationen. På senare år har flera företag fått upp ögonen för konstruktionen som säljs och finns idag i stort sett i varenda ishall i landet.

– På dagens träningar kan det vara upp till sex mål på isen och jag är glad att vi inte behöver lyfta de för hand säger David Johnsson på Skellefteå kraft arena.

"Bada fräscht" bidrar till bättre hygien i simhallen

Skylt med trivselregler i badhus

En kommunikationsinnovation som skapar igenkänning hos alla oss som ofta går på badhus är kampanjen bada fräscht. Det är en informationskampanj som uppmanar besökare på badhusen att duscha före bad. Affischer sitter i omklädningsrum och dusch. Det senaste tillskottet är en film med samma tema som rullar på tv-skärmar i entrén ovanför kassan.

Under en kampanjvecka har badvärdarna t-shirts med texten "Jag duschar gör du?" för att jobba extra aktivt med att påminna badgästerna att duscha.

Bättre miljö för alla

Renare badgäster innebär mindre klor och därmed en bättre miljö för alla som vistas i badhuset. Enligt Pär Antonsson, badmästare i Byske badhus har det blivit bättre sedan kampanjen startade.

– Men det är ett långsiktigt arbete som vi bedriver. Det kan ta upp till en generation innan vi fått en total beteendeförändring.

– Olika badhus har anpassat språken på affischen efter de språk som är vanliga bland deras badgäster. Vi tror att det är ca 30 kommuner som tagit efter kampanjen säger Maria Wermelin, områdeschef på Eddahallen.

Flera innovationstyper

Kartläggningen innehåller också tjänsteinnovationer som till exempel E-boka – en tjänst för spontanbokning av sporthallar. Där kan kunden boka, betala och få en kod för att komma in i hallen direkt i mobilen. Tjänsten har ökat nyttjandegraden av hallarna.

Även nya sätt att organisera arbetet finns med på listan över innovationer. Metoder för samverkan, jämställdhetsarbete och demokratiarbete är några av dem.

Hur kommer det sig att Kultur- och fritidsförvaltningen varit först i Sverige med så många innovationer?

– Svårt att säga, men ett tillitsbaserat ledarskap och duktiga medarbetare är viktiga ingredienser säger Hans Pettersson, fritids- och sportchef.

Informationsansvarig

  • Klas Danerlöv
    Handläggare
Gäller din fråga arbetsrätt eller kollektivavtal/förhandling?
SKL:s rådgivning riktar sig till personalchefer och förhandlingschefer i kommuner och regioner. Om din fråga är på uppdrag av dessa behöver du ange det.







Hjälpte informationen på sidan dig?

Tack för att du hjälper oss!

Sidfot