Publicerad: 3 maj 2019

Grundkurs i tjänstedesign, 2 dagar

Tjänstedesign är en utvecklingsprocess där man involverar användaren för att se till att de tjänster som tas fram fungerar och uppskattas av dem som verksamheten finns till för. SKL:s grundkurs vänder sig till dig i offentlig sektor som vill lära dig mer om tjänstedesign och hur det går till när man utvecklar tjänster med utgångspunkt i användarens behov.

Kursbeskrivning Grundkurs i tjänstedesign (PDF, nytt fönster)

Om kursen

Utbildningen är praktisk och fokus ligger på att lära genom att göra. Under kursen kommer du tillsammans med andra kursdeltagare att testa metoder som är vanligt
använda inom tjänstedesign så som: djupintervjuer, observationsstudier, användarresa, idégenerering samt prototypframtagning. Efter avslutad utbildning har du en grundförståelse för hur processen går till samt när och på vilka sätt du kan använda dig av olika metoder.

Praktisk information

  • Kursen hålls under två dagar på central plats i Stockholm
  • Arrangör: Innovationsguiden vid Sveriges kommuner och landsting
  • Tid: 09.00- 17.00 båda dagarna (frukost från kl. 08.30)
  • Kostnad: 9 800 kr för två dagar. Frukost, lunch och eftermiddagsfika ingår. Ev resa och boende bekostas av deltagarna. Alla priser är exkl moms.
  • Målgrupp: Anställda i offentlig sektor. Inga förkunskaper krävs, bara nyfikenhet på tjänstedesign.

Några röster från tidigare kursdeltagare

Kursen har ändrat mitt mindset och stärkt mig i mitt fortsatta arbete med att få till värdeskapande tjänster. Ni gjorde det kanonbra och det var så fullt med energi i rummet! Helt enkelt superbra!

Upplägget kändes genom¬tänkt och följde hela tiden processen. Bra med input och sen att få testa på.

Jag jobbar med att stötta förbättringsarbeten och ser att detta arbetssätt passar perfekt in som en metod i vår verktygslåda.

Informationsansvarig

  • Emelie Risberg Hellström
    Projektkoordinator

Kontakt

Välkommen att skicka din fråga till SKL!

Gäller din fråga arbetsrätt eller kollektivavtal/förhandling?

SKL:s rådgivning riktar sig till personalchefer och förhandlingschefer i kommuner och regioner. Om din fråga är på uppdrag av dessa behöver du ange det.








Hjälpte informationen på sidan dig?

Tack för att du hjälper oss!

Sidfot