Publicerad: 3 maj 2019

Utbilda i tjänstedesign, 2 dagar

Tjänstedesign är en utvecklingsprocess där man involverar användaren för att de tjänster som tas fram ska fungera och uppskattas av dem som verksamheten finns till för. Kursen Utbilda i tjänstedesign vänder sig till dig i offentlig sektor som har grundkunskap om tjänstedesign och nu vill lära ut till andra.

Kursbeskrivning Utbilda i tjänstedesign (PDF, nytt fönster)

Om kursen

I kursen ”Utbilda i tjänstedesign” lär du dig att hålla SKL:s ”Grundkurs
i tjänstedesign” i egen regi. Kursen hålls under två dagar i högt tempo, där du som
deltagare förväntas gå in i rollen som utbildare. Målet är att du efter genomförd
kurs själv ska kunna hålla grundkursen i din egen organisation.

Under två dagar går vi tillsammans igenom innehåll, upplägg och syfte med SKL:s ”Grundkurs i tjänstedesign”. Vi tittar på återkommande frågor, tränar och reflekterar kring hur man på ett bra sätt kan lära ut tjänstedesign. Du lär dig grundläggande faciliteringskunskaper samt hur du som kursledare skapar förutsättningar för ett bra lärande. Du får tillgång till ett upparbetat och välbeprövat material med presentationer, filmer, övningar och energiövningar som du använder dig av när du på egen hand håller kursen.

Vår rekommendation är att ni är minst två personer som går denna kurs för att kunna hålla utbildningar tillsammans, vår erfarenhet säger att det blir både bättre och roligare då!

Praktisk information

  • Kursen hålls under två dagar på central plats i Stockholm.
  • Arrangör: Innovationsguiden vid Sveriges kommuner och landsting
  • Tid: 09.30- 16.30 båda dagarna (frukost från kl. 09.00)
  • Kostnad: 9 800 kr för två dagar. Frukost, lunch och eftermiddagsfika ingår.
    Ev. resa och boende bekostas av deltagarna. Alla priser är exkl moms.
  • Målgrupp: Anställda i offentlig sektor. Du ska ha gått SKL:s tvådagarskurs ”Grundkurs i tjänstedesign”, eftersom det är den kursen som du kommer att lära ut till andra. Du får gärna ha erfarenhet av att ha drivit eller varit med i projekt där man använt tjänstedesign som angreppssätt.

Några röster från tidigare kursdeltagare

De vi hållit grundkursen för har visat samma positiva engagemang och energi som vi själva känt under utbildningen. Det har varit så kul och vi ser fram emot kommande gånger!

Efter kursen kände vi oss väl rustade och såg mycket fram emot att dra igång på hemmaplan.

Materialet vi fått med oss hem har varit lätt att ta till sig och med utrymme att göra materialet till vårt eget, men med samma upplägg.

Informationsansvarig

  • Emelie Risberg Hellström
    Projektkoordinator

Kontakt

Välkommen att skicka din fråga till SKL!

Gäller din fråga arbetsrätt eller kollektivavtal/förhandling?

SKL:s rådgivning riktar sig till personalchefer och förhandlingschefer i kommuner och regioner. Om din fråga är på uppdrag av dessa behöver du ange det.








Hjälpte informationen på sidan dig?

Tack för att du hjälper oss!

Sidfot