Publicerad: 19 juni 2018

Debitera för upphävande av beslut om årsavgift

Hej! Fråga från miljöförvaltningen i Halmstad. Ibland slutar företag att ha årsavgift, och går ner till timavgift (antingen p.g.a. minskad produktion, eller ändring av taxan). Anser ni att vi kan ta ut avgift (ca 1 timme) för att skriva beslut som upphäver det tidigare beslutet om klassning? Timobjekt klassar vi ju inte alls enligt beslut.

Svar från SKL

Svaret gäller under förutsättning att SKL:s taxaunderlag används.

Nej – SKL bedömer inte att det är lämpligt att ta ut särskild administrativ avgift för ändring av riskklassning. Administrativ tid för att förändra riskklassning borde ingå i tillsynstiden för verksamheten. Vid sänkning av avgift bedömer myndigheten att behovet för tillsyn av verksamheten är lägre än vad som åtgått vid tillsynsbesöken. Därmed borde tid för nytt beslut rymmas i återstående tid. Vid höjning av avgift gäller att tiden förväntas rymmas i den föreslagna nya tillsynstiden.

En viss del av kostnaderna ryms även i beräkning av timavgiften (handläggningskostnad per timme).  Det är viktigt att kommunen har rutiner för att undvika dubbel debitering och att rutinerna är effektiva så att onödig tid för beslut inte åtgår.

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    Vänligen verifiera att du inte är en robot

    300







    Hjälpte informationen på sidan dig?

    Tack för att du hjälper oss!

    Sidfot