Publicerad: 2 februari 2015

Lägenhetsregistret, hushålls- och bostadsstatistik

Kommunerna är stora användare av Hushålls- och bostadsstatistik från Statistiska centralbyrån (SCB). För att kvaliteten i statistiken ska kunna upprätthållas och förbättras måste uppdateringen av underliggande register fungera som det är tänkt. 

Hushålls- och bostadsstatistik framställs av uppgifter i lägenhetsregistret och i folkbokföringen. Statistiken har ersatt folk- och bostadsräkningarna (FoB), som senast genomfördes år 1990.

Lagen om lägenhetsregister medger användning för:

1. Folkbokföring

2. Framställning av statistik

3. Forskning

4. Planering, uppföljning och utvärdering av bostadsbestånd och byggande.

SKL ser gärna en lagändring i syfte att tillåta användning även för andra ändamål, till exempel av räddningstjänst och polis. En sådan utveckling kräver dock en mycket hög kvalitet på uppgifterna. Idag finns vissa kvalitetsbrister i lägenhetsregistret. Bland annat finns det ett bortfall av lägenheter som innebär att 3,2 % av befolkningen inte är folkbokförda på en lägenhet. Läs mer på sid 3 i:

Bostadsbeståndet 2013 – Metodförändring och skillnader mot tidigare års redovisning (PDF, nytt fönster)

Uppdateringar av lägenhetsregisret

Kommunerna uppdaterar lägenhetsregistret med hjälp av uppgifter från fastighetsägarna och beslutar om vilka nya lägenhetsnummer som ska gälla. Dessutom beslutar kommunerna om nya adresser där det behövs.

Som fastighetsägare är man alltså skyldig att lämna uppgifter till kommunen om sådana förändringar i sitt lägenhetsbestånd som innebär att uppgifterna i registret behöver ändras. På Lantmäteriets webbplats finns information om hur uppgifter i registret definieras och hur lägenhetsnumreringen ska göras.  

Lägenhetsregistret, Lantmäteriet

Informera om lägenhetsnummer

Fastighetsägaren är även skyldig att informera de boende om lägenhetsnumren och att anslå dem på en väl synlig plats i byggnaden, exempelvis på namntavlan, dörrarna eller post- och fastighetsboxar.

Boende som saknar uppgift om sitt lägenhetsnummer ska vända sig till sin fastighetsägare. Vid byte av bostad behöver boende göra flyttanmälan, även vid flytt inom samma trappuppgång.

Råd till kommuner angående uppdatering av lägenhetsregistret återfinns i Lantmäteriets handbok Ajourföring Lägenhetsregister. Kommunerna kan även kontakta BAL-supporten vid myndigheten.

Handbok, Ajourhållning Lägenhet (PDF, nytt fönster)

BAL-support vid Lantmäteriet

Författningar

Lag (2006:378) om lägenhetsregister

Förordning (2007:108) om lägenhetsregister 

Lantmäteriverkets föreskrifter (LMVFS 2007:3) om lägenhetsregister (PDF, nytt fönster)

Lantmäteriverkets föreskrifter om ändring i Lantmäteriets föreskrifter (LMFS 2013:5) om lägenhetsregister (PDF, nytt fönster)

Läs vidare

Hjälpte informationen på sidan dig?


User information

Tack för att du hjälper oss!

Sidfot