Publicerad: 21 maj 2018

Fråga och svar

Mål och genomförande

  • Testa gärna i liten skala först. Planera in tillräckligt med tid i kalendern för projektet. Titta på hur andra kommuner har gjort och plocka ut godbitarna där.
  • Välj rätt starttid. Det är lättare att få folk att börja cykla i april än i november.

Mål med projektet

  • Sätt realistiska mål. Hur många arbetsplatser ska ni nå första året? Skaffa en gemensam målbild om syftet med projektet.
  • Kommunikation är viktig för att inspirera fler än deltagarna och locka in fler arbetsgivare. Lokala medier och sociala medier är bra kanaler. Försök göra/ få reportage om projektet eller någon deltagare.
  • Planera utvärderingen redan från början. Hur ska ni mäta och vad?

Genomförande

  • Ett bra sätt för Uppsala att nå arbetsplatser var via ett vykort till alla arbetsplatser ”Du är väl en cykelvänlig arbetsplats? Gå in på länk här!”
  • Ta väl hand om kontaktpersonerna på arbetsplatserna. Det är viktigt att peppa kontakterna under projektets gång exempelvis via mail och inspirationsföreläsningar och god fika
  • Marknadsför projektet under dess gång, pressreleases och i medier.

Hjälpte informationen på sidan dig?



Tack för att du hjälper oss!

Sidfot