Publicerad: 1 april 2016

Bussar och farthinder

En vanlig fråga till SKL är hur man kan säkra passagen för oskyddade trafikanter utan att försämra arbetsmiljön för bussförarna. Gemensamt med andra parter har vi tagit fram en rekommendation för utformning av farthinder.

På SKL får vi frågor om hur utformningen av farthinder på gator med kollektivtrafik ska se ut. Tillsammans med ett antal myndigheter och organisationer har vi tagit fram en rekommendation för hur dessa frågor bör hanteras och hur farthindren bör vara utformade.

I publikationerna nedan, som kan beställas från Trafikverket, finns generella råd och tips:

Bussar och gupp, utgångspunkter, avsikter och fakta

Bussar och gupp, ett samverkansprojekt

Exempel på ritningar

För dig som söker mer konkret hjälp har vi bilagt standardritningar som Malmö numera bygger efter.

Där har man utvecklat farthindren till ramper på platser med mittrefug. Ramperna har en förhöjning endast före passagen för oskyddade trafikanter. Efter passagen fasas höjdskillnaden ut till noll. Farthindren har fått bra respons från kollektivtrafiken och används numera generellt i Malmö. Även trafiksäkerheten ligger på en god nivå.

Typritningar från Malmö

Typ 301 Plan och sektion (PDF, nytt fönster)

Typ 302 Föreskrifter ramper (PDF, nytt fönster)

Typ 303 Ramp på gata med stor andel tung trafik, Typ A (PDF, nytt fönster)

Typ 304 Ramp på gata med normal andel tung trafik, Typ B (PDF, nytt fönster)

A3-Typ 305 Ramp på gata med liten andel tung trafik, Typ C (PDF, nytt fönster)

Hjälpte informationen på sidan dig?


User information

Tack för att du hjälper oss!

Sidfot