Publicerad: 9 oktober 2018

Avveckling och införande av system

En viktig del i att införa ett nytt system är att säkerställa avvecklingen av det. Det kommer en dag då systemet inte längre är modernt, användbart eller ska bytas ut för att upphandlingen gett annat resultat. En plan för avvecklande bör därför finnas med redan i kravställningen.

Föregående: Kravställning

I Mittköpings fall har nuvarande system funnits så pass länge att man vid införandet inte tänkte på avvecklandet. Det blir därför ett ganska stort arbete att tillsammans med nuvarande leverantör försöka hitta vägar att få ut informationen, dels för arkivering och dels för att få in i det nya systemet.

  1. En införandeplan görs också, där följande tips kan vara bra att ha på vägen:
  2. Ta fram en projektplan enligt den modell som finns i kommunen.
  3. Säkerställ att eventuella interna beställningar på t.ex. integrationer är gjorda i tid.
  4. Lista beroende till andra pågående projekt och it-system.
  5. Lista framgångsfaktorer för ett lyckat införande.
  6. Lista risker, bland annat beroendena i punkt 3.
  7. Låt systemägarna vikta vad som är viktigast: att ro införandet i hamn i tid, till en viss kostnad eller till ett visst resultat.
  8. Gör en kommunikationsplan för tydlig förankring och information längs vägen.
  9. Ta fram checklistor för personalen att använda vid avvecklande och införande.

Lästips

Informationsansvarig

  • Johanna Karlén
    Programansvarig







Hjälpte informationen på sidan dig?

Tack för att du hjälper oss!

Sidfot