Publicerad: 9 oktober 2018

Skolans infrastruktur för forskning och utveckling

Expertrådets medlemmar har goda erfarenheter av att arbeta med forskningsbaserad skolutveckling. Våra rekommendationer i detta avsnitt handlar om att det behövs en bättre infrastruktur för forskning och utveckling i skolan.

Det betyder exempelvis anställningar, karriärvägar, nätverk, samverkan och finansieringssystem. Detta ställer krav på såväl huvudmännens som lärosätenas organisation och arbete.

Dokumenterad erfarenhet av infrastruktur för forskning och utveckling

  • Venue – tidskrift vid Linköpings universitet
    Linköpings universitet, Lärarrummet, vill med nättidskriften Venue stimulera verksamma inom skolvärlden och utbildningsforskare till ett kvalificerat tanke- och kunskapsutbyte genom beskrivningar av erfarenheter och forskning om förskola och skola.
  • Vetenskap i skolan, VIS
    I Skåne finns organisationen VIS – Vetenskap I Skolan – som erbjuder skolutveckling på vetenskaplig grund.
  • Enköping inrättar lokal skolkommission
    En lokal skolkommission har inrättats för att analysera vad som behövs i kommunen för att stärka kvaliteten i skolan.

Dokumenterad erfarenhet av regional samverkan

Dokumenterad erfarenhet av finansiering system för hur forskning kan omvandlas till utveckling

Informationsansvarig

  • Bodil Båvner
    Utredare







Hjälpte informationen på sidan dig?

Tack för att du hjälper oss!

Sidfot