Publicerad: 15 december 2017

Fråga och svar

Hur ska jag veta vilka it-tjänster som är okej att använda?

Om jag som lärare hittar en digital resurs i form av en app, en gratistjänst eller dylikt som jag vill använda, hur ska jag veta om den är okej att använda eller inte?

Svar: Här blir det viktigt att skolhuvudman skapar så enkla rutiner som möjligt för hur lärarna ska agera när de hittar intressanta tjänster att använda i arbetet. En idé kan vara att ta fram ett frågeformulär för läraren att besvara med frågor, som till exempel om tjänsten kommer att hantera personuppgifter, om den ska användas enbart av läraren eller av kollegor, elever, vårdnadshavare och så vidare, där svaren leder läraren vidare till ett ”okej att använda” eller ”behöver kollas upp mer”.

Om tjänsten hanterar personuppgifter behöver ni alltid göra en bedömning och en klassning av informationen för att säkerställa att såväl avtal som hantering av personuppgifter är ok, att det dokumenteras i registerförteckningen och så vidare.

Det är handlar också om två olika delar: dels dataskyddsförordningen, hur och vilka personuppgifter man får hantera och dels datasäkerhetsfrågor, hur man skyddar information baserat på vilken sorts information det är och hur skyddsvärdig den är.

Ni bör i princip alltid göra en informationssäkerhetsklassning för att avgöra vilka krav ni har på informationen som hanteras i olika it-tjänster utifrån fyra olika områden (konfidentialitet, riktighet, tillgänglighet och spårbarhet). I det arbetet kan ni till exempelt använda SKL:s verktyg Klassa för att få fram de krav ni behöver ställa både på it-leverantören och er egen organisation. Mer stöd finns på SKL:s webbplats.

Verktyget Klassa

Stöd kring informationssäkerhet

Molntjänster i skolan

För att få koll på alla de it-tjänster som används i verksamheten idag och vilka personuppgifter som hanteras, kan en bra övning vara att göra en informationskartläggning, det vill säga att se över vilken information som hanteras, i vilka processer och i vilka tjänster.

Hjälpte informationen på sidan dig?


User information

Tack för att du hjälper oss!

Sidfot