Publicerad: 27 april 2015

Bedömning och jämförelse av kvalitet

En metod och ett verktyg för att bedöma och jämföra kvaliteten på förskolans pedagogiska uppdrag har utvecklats av Kommunförbundet i Stockholms län. Verktyget,  som nu tas över av SKL, kommer att prövas under året för att sedan erbjudas alla kommuner.

Förskolan har ett viktigt och komplext uppdrag som behöver kvalitetsgranskas på ett annat sätt än skolan. Barnen ska inte bedömas, men verksamheten ska leda till att barn lär och utvecklas. Kvaliteten bedöms genom verksamhetens förmåga att skapa förutsättningar för barn att lära och utvecklas.

Verktyg för att bedöma och jämföra kvalitet

Kommunförbundet i Stockholms län, KSL, har utvecklat en metod och ett verktyg för att bedöma och jämföra kvaliteten på förskolans pedagogiska uppdrag. SKL har tagit över verktyget som prövas under våren för att erbjudas kommunerna under senare delen av 2015. Kvalitetsverktyget för förskolan har tre delar:

  • Bedömning av arbetssätt – görs av förskolechefen          
  • Förutsättningar för arbetssätt – kvantitativa strukturmått        
  • Jämförelser av resultat – visuell presentation

Bedömning görs utifrån kriterier på tre nivåer

Bedömningen görs utifrån fastställda kriterier på tre nivåer som speglar hur utvecklad verksamheten är. Dessa beskriver det arbetssätt förskolan arbetar efter; hur medarbetarna handlar och reflekterar om verksamheten. Kriterierna baseras på förskolans läroplan och allmänna råd och är inspirerade av den forskning som professor Sonia Sheridan genomfört.

För närvarande finns tre områden där förskolechefen bedömer varje avdelning. Dessa kan utvecklas/ersättas om fokus behöver förändras. Då behöver nya kriterier utvecklas. De tre mätområden som finns idag är:

  • Matematikutvecklande arbetssätt,
  • Språk och kommunikation samt
  • Systematiskt kvalitetsarbete.

Till denna bedömning viktas strukturkvalitet, till exempel antal barn i olika åldrar per barngrupp och antal förskollärare och annan personal per barn.

Resultaten av bedömningen

Resultaten av bedömningen kan visas på fyra nivåer: arbetslagets resultat, förskolans resultat, huvudmannens resultat samt regional nivå. Bedömningarna ligga till grund för det systematiska kvalitetsarbetet genom reflektion och dialog på såväl förskolenivå som inom och mellan huvudmän.

Tillgängligt för kommuner under 2015

Verktyget har prövats av Upplands-Bro, Lidingö, Haninge och Huddinge, som i pilotomgången deltog med fem förskolor vardera. Samma kommuner kommer under våren 2015 att pröva den digitaliserade versionen. Planen är att verktyget ska finnas tillgängligt för kommuner under 2015.

Hjälpte informationen på sidan dig?


User information

Tack för att du hjälper oss!

Sidfot