Att arbeta med varumärket

Vi dyker ner i case om hur olika kommuner, landsting och regioner arbetar/har arbetat med internt och externt varumärke - från att stärka kommunen som destination och hemort till att vara en attraktiv arbetsgivare.

Anmäl dig

OBS! Enbart webbsändning.

Innehåll

09.00-09.40 - Tre kulturer blir en – en varumärkesresa i Region Västmanland

För 1,5 år sedan blev Västmanland region från att ha varit landsting. Hur får man ihop
(minst) tre kulturer i en ny organisation, som innebär ett nytt sätt att agera och tänka? Och vad innebär det egentligen att ta på sig den ”regionala utvecklingströjan”? Eva Lindahl, kommunikationsdirektör, och Jonas Wallin, varumärkesstrateg, Region Västmanland, beskriver
varumärkesresan inför och efter bildandet av regionen.

09.50–10.20 Arbetsgivarvarumärket inifrån och ut – om att locka medarbetare i Upplands Väsby

Upplands Väsby mottog Universums pris för årets employer branding-kommun 2017. Sara Svanfeldt, HR-direktör, och Urban Rybrink, kommunikationschef, delar med sig av sina erfarenheter av att bygga ett starkt arbetsgivarvarumärke inifrån och ut. De berättar bland annat om hur medarbetare blir till ambassadörer och hur kommunen knyter till sig nya medarbetare.

10.20–10.50 Egen nyhetssajt – om att synliggöra en regions arbete

För ett halvår sedan startade Västra Götalandsregionen sin egen digitala nyhetskanal, VGRfokus, där de berättar om sitt arbete. Webbplatsen är tänkt att vara ett komplement till
traditionella nyhetsmedier. Bettina Axelsson, redaktör för VGRfokus, berättar om syftet med kanalen, responsen och utfallet.

10.50–11.20 ”Let's create Norrköping” - platsmarknadsföring med gemensamt budskap

Kommunikationsplattformen ”Let´s create Norrköping” har skapats för att knyta samman
medarbetare, medborgare, besökare och företagare. Det har bidragit till att öka attraktionskraften, kompetensförsörjningen och tillväxten för Norrköping. Louise Flygt, kommunikationsdirektör i Norrköping, delar med sig av Norrköpings arbete med platsvarumärket.

11.20–11.45 I Helsingborg – där är (fanimej) allt möjligt

”Bästa kommunikationen är handling” är ett motto i Helsingborg. Staden vill göra riktigt bra saker och därmed få helsingborgarna att berätta om dem. Och det har gett resultat. De senaste åren har invånarantalet ökat rekordsnabbt och nyföretagandet och besöksnäringen gått framåt. Micco Grönholm, Head of Future, Helsingborgs stad, berättar om stadens långsiktiga arbete med varumärket Helsingborgs stad.

11.45-12.00 Samtal och reflektion om varumärkesarbete

Hjälpte informationen på sidan dig?


User information

Tack för att du hjälper oss!

Sidfot