Den digitala kommunikatören

Digitala kunskaper blir alltmer viktiga i kommunikatörens uppdrag. Välkommen till en webbkonferens där du får inspiration samt ta del av konkreta exempel på digital kommunikation.

Anmäl dig

OBS! Enbart webbsändning.

Innehåll

10.05-11.00 - Digitala kommunikationstrender

Mikael Ahlström, entreprenör inom kommunikation och delägare i Hyper Island inspirerar i hur den digitala kommunikationen kan utvecklas utifrån konkreta exempel från olika branscher.
Mikael Ahlström kommer bland annat att belysa content marketing, influencers, artificiell intelligens, om det smarta samhället och hur vi kan bygga upp våra egna digitala ekosystem för effektiva och värdeskapande medborgardialoger.

Paus

11.05-12.10 - Örebros digitala kommunikation

Hur kan offentlig sektor sticka ut i bruset och skapa digital kommunikation som attraherar, informerar och roar? Linus Mattisson är digital kommunikatör i Örebro kommun och utnämndes till Årets kommunikatör 2017. Han berättar om kommunens digitala kommunikation, bland annat hur de med små medel har fått stort genomslag med rörlig bild och åstadkommit ett av Sveriges mest virala inlägg under förra året. Linus Mattisson delar även med sig av konkreta tips på hur man skapar bra filmer med mobilen.

LUNCH

13.00 – 13.40 - Framtidens kommunikatör

Katarina Winell, kommunikationsdirektör Stockholms läns landsting, delar med sig av sin
syn på framtidens kommunikatör, med utgångspunkten i forskning och invånarens
perspektiv. Hon ser digitalt fokus som en självklar del, att innehåll och
tjänster behöver mötas och att rollen som enbart ”kanalfyllare” är passé.

13.40 – 14.10 - AR och VR i medborgardialogen

Stockholm växer. Staden planerar att bygga 140 000 bostäder till 2030. Samtidigt stoppas och försenas viktiga bygg- och infrastrukturprojekt av överklaganden. Stockholms stad har testat olika digitala verktyg för att stärka dialogen med medborgarna. Katarina Persson, 3D-visualiserare på stadsbyggnadskontoret, och Martin Ottosson, kommunikationsstrateg på exploateringskontoret, delar med sig av sina erfarenheter av bland annat 3D-verktyg, Virtual Reality (VR) och Augmented Reality (AR).

Fika

14.30-15.10 - Från idé till framgångsrik podd

Poddar är i ropet, och det finns en uppsjö av dem. Hur får man lyssnare, ett intressant innehåll
och hur går man egentligen tillväga rent tekniskt? Ola Billger, kommunikationschef Socialstyrelsen, berättar om hur myndigheten arbetar med de olika delarna i produktionen av podden ”På djupet”.

15.10-15.40 - Mätning av digitala och sociala kanaler

För att utveckla den digitala kommunikationen krävs mätningar. Men hur mäter vi rätt saker och vad gör man sedan av statistiken? Tomas Johansson Haavik, webbstrateg, och Martin Stockenstrand, kommunikatör, SKL, berättar om hur mätningar av webb, Facebook, Twitter och Youtube kan bidra till utveckling och förbättringar.

Hjälpte informationen på sidan dig?


User information

Tack för att du hjälper oss!

Sidfot