Innovationsguiden: Grundkurs i tjänstedesign 16–17 januari 2019

Innovationsguiden är ett metodverktyg för att utveckla innovativa lösningar i offentlig sektor. Metoderna bygger på tjänstedesign som utgår från användarens behov och upplevelser men som också lyfter fram medarbetarnas och utförarnas perspektiv på utmaningarna.

Om tjänstedesign

Tjänstedesign är en utvecklingsprocess där man involverar användaren för att se till att de tjänster som tas fram fungerar och uppskattas av dem som verksamheten finns till för.

Om kursen

Utbildningen är praktisk och fokus ligger på att lära genom att göra. Under kursen kommer du tillsammans med andra kursdeltagare att testa metoder som är vanligt använda inom tjänstedesign:

  • djupintervjuer
  • observationsstudier 
  • användarresa
  • idégenerering
  • prototypframtagning.

Efter avslutad utbildning har du en grundförståelse för hur processen går till samt när och på vilka sätt du kan använda dig av olika metoder.

Var beredd på två intensiva dagar. Moment i kursen kommer att innebära att du är ute på stan för att observera och intervjua användare.

Kursledare

Sara Tunheden

Intresseanmälan

Hittar du inget datum som passar dig? Skriv upp dig på intresselistan så kontaktar vi dig när nya kursdatum läggs upp. Du kan också ange om du vill stå på reservlistan för fulltecknade kurser.

Till intresseanmälan

Läs vidare

Informationsansvarig

  • Emelie Risberg Hellström
    Projektkoordinator
Gäller din fråga arbetsrätt eller kollektivavtal/förhandling?
SKL:s rådgivning riktar sig till personalchefer och förhandlingschefer i kommuner och regioner. Om din fråga är på uppdrag av dessa behöver du ange det.







Hjälpte informationen på sidan dig?

Tack för att du hjälper oss!

Sidfot