Publicerad: 1 januari 2019

Vad gör regionerna?

Regionerna sköter sådant
som är så pass dyrt
att större områden måste samarbeta om det.
Regionerna sköter till exempel sjukvården.

Detta måste regionerna ordna för medborgarna

Regionerna måste se till
att det finns hälsovård och sjukvård,
tandvård för alla som är yngre än 20 år,
och kollektivtrafik.
Regionerna ordnar kollektivtrafik
tillsammans med kommunerna.

Sverige är indelat i regioner.
Regionerna får sina pengar
från skatten som medborgarna betalar.
Regionerna bestämmer själva
hur de vill använda sina pengar.
Medborgarna väljer vilka som ska styra i regionerna
genom att rösta i valet.








Hjälpte informationen på sidan dig?

Tack för att du hjälper oss!

Sidfot