Publicerad: 19 augusti 2019

Socioekonomisk resursfördelning i skola och förskola

I rapporten presenteras en nulägesbild av i vilken utsträckning kommuner använder sig av socioekonomiska resursfördelningsmodeller inom skolan och förskolan, vilka faktorer som är vanligast att grunda fördelningen på samt hur stor andel av de ekonomiska resurserna som omfördelas.

Det ges också konkreta exempel på hur några kommuner arbetar med frågan, liksom exempel på att en kommun kan välja andra sätt att kompensera för skillnader än genom socioekonomisk resursfördelning.

Syftet med rapporten är att ge en empiriskt grundad nationell bild av förekomsten av socioekonomisk resursfördelning. Rapporten grundar sig på en enkät till landets kommuner.

Socioekonomisk resursfördelning i skola och förskola

Kontakt

Välkommen att skicka din fråga till SKL!

Gäller din fråga arbetsrätt eller kollektivavtal/förhandling?

SKL:s rådgivning riktar sig till personalchefer och förhandlingschefer i kommuner och regioner. Om din fråga är på uppdrag av dessa behöver du ange det.








Hjälpte informationen på sidan dig?

Tack för att du hjälper oss!

Om publikationen

Kategori: Skola, Förskola

Utgivningsdag: 2018-10-17

Format: PDF

ISBN: 978-91-7585-697-1

Sidfot