Publicerad: 26 mars 2015

Nyhet

Digitala servicecenter ska bidra till ökad kompetens

Kommunala servicecenter för digitalisering ska hjälpa dem som behöver stöd att ta del av samhällsservicen via internet, föreslår Digitaliseringskommissionen.

Per Mosseby, chef för avdelningen för digitalisering.

– Omkring en miljon människor i Sverige använder inte digitala tjänster i sin vardag, tjänster som många av oss tar för självklart i dag. Det är ett demokratiskt problem. Vi behöver göra mer för att inkludera dem som står utanför, säger Per Mosseby, chef för avdelningen för digitalisering på SKL.

Enligt förslaget ska kommunerna själva ta fram förslag på lösningar som möter behoven hos invånarna i respektive kommun. Staten ska bidra med halva kostnaden och stödja nationell samordning genom SKL.

En bibliotekarie som hjälper en man och en kvinna med datorn.

– I många kommunerna jobbar man redan aktivt med frågan. Många bibliotek erbjuder personlig service där invånare får lära sig att själv klara av att boka flygbiljetter, betala räkningar, eller hantera surfplattan man fick i julklapp. Förslaget innebär att kommunerna kan utöka sina insatser för dem som behöver.

– Det är ett bra förslag som tar hänsyn till att det ser väldigt olika ut i kommunerna, både vilka behov som finns, men också vilka förutsättningar man har, säger Per Mosseby.

Läs vidare

Hjälpte informationen på sidan dig?



Tack för att du hjälper oss!

Sidfot