Publicerad: 14 juni 2015

Olyckligt nej till medlarbud från BRF

BRF tackade nej till medlarnas slutbud om avtal för beredskapsbrandmän medan SKL svarade ja. Tyvärr leder detta till att BRF:s konfliktvarsel verkställs måndagen 15 juni kl 06:00.

– Medlarnas bud var ett balanserat förslag där båda parter fått ge med sig. Vi ansåg att det trots betydande kostnader var ett bud vi kunde acceptera. Tyvärr fortsätter vår motpart att ha orealistiska förväntningar i denna förhandling, varför det inte är möjligt att nå fram idag. Därför väntar nu beklagligt nog en konflikt, säger Heléne Fritzon, ordförande i SKL:s förhandlingsdelegation.

Händer syns ovanför ett anteckningsblock.

BRF (Brandmännens Riksförbund) har haft sin utgångspunkt i krav på ett fyraårigt avtal som skulle vara normerande på arbetsmarknaden. Medlarbudet var ettårigt vilket gjorde att parterna under avtalsperioden skulle kunna ta hand om flera tvistefrågor utan att gå före alla andra, en lösning som är acceptabel.

SKL står alltid redo att förhandla vidare men eftersom medlarna gör bedömningen att det inte går att komma längre nu så väntar tyvärr en konflikt.

– BRF har tagit beslutet att gå ut i konflikt, vilket är olyckligt. Det är dock viktigt att allmänheten vet att BRF har lagt ett ansvarsfullt varsel med fokus på att genomföra de akuta räddningsinsatser som uppstår. De varslade åtgärderna berör till exempel inte larmutryckningar om en brand uppstår, säger Sten Nordin, vice ordförande i SKL:s förhandlingsdelegation.