Publicerad: 19 januari 2017

Nyhet

Förbättrad tillgänglighet i servicemätning

Helsingborg får toppbetyg och kommunerna svarar på nästan nio av tio frågor från medborgare via e-post inom två dagar. Det visar rapporten Kommunens kvalitet i korthet som presenteras i dag.

Kommunens kvalitet i korthet (KKiK) är det största nätverket för jämförande studier av kommunal verksamhet i Europa. 39 olika faktorer mäts för att uppskatta kommuners service, kvalitet, effektivitet och medborgares delaktighet inom olika områden. 251 kommuner deltar i projektet, där mätningarna nu sammanställs för tionde året i rad.

– Måtten har bidragit till att utveckla kommunernas verksamheter över tid. Genom dem kan man jämföra resultat och hitta framgångsfaktorer, säger Annika Wallenskog, chefsekonom på Sveriges Kommuner och Landsting (SKL).

Hög tillgänglighet via e-post

Några av aspekterna som undersökts är kommunernas service och tillgänglighet via e-post och telefon samt bemötande. I snitt 86 procent av frågorna som kom in via e-post till kommunerna besvarades inom två dagar. Det är en förbättring med sju procentenheter sedan år 2013.

De flesta som hade goda resultat redan vid förra årets mätning behåller en hög tillgänglighet.
15 kommuner svarade på samtliga frågor via e-post inom två dagar. I topp återfinns Burlöv, Danderyd, Hammarö, Helsingborg, Järfälla, Jönköping, Klippan, Kumla, Lerum, Lindesberg, Nybro, Oxelösund, Tranemo, Upplands Väsby och Ängelholm.

Fler svar ges via telefon

Drygt 50 procent av medborgarna fick direkt svar på en enkel fråga via telefon inom en minut. Även här har Helsingborg bäst tillgänglighet, då kommunen svarade på 90 procent av frågorna inom en minut, följt av Kramfors med 89 procent och Tanum med 88.

80 procent upplevde också att de fick gott bemötande från den som svarade på samtalet.
I Helsingborg var den siffran 90 procent och i Alingsås och Ängelholm 89 procent.

– Vi har märkt en ständig förbättring på kommunernas tillgänglighet via telefon sedan den första mätningen för tio år sedan. Svarsfrekvensen har nästan fördubblats vilket är väldigt positivt, säger Annika Wallenskog.

Fakta

Arbetet med Kommunens kvalitet i korthet har ett politiskt ägarskap och utgår från kommunfullmäktiges perspektiv, det vill säga de områden som de bedömt intressanta att mäta. Syftet är bland annat att kommuner ska använda måtten som en del i styrningen och
verksamhetsutvecklingen samt i dialogen med invånarna.

Läs vidare

Hjälpte informationen på sidan dig?


User information

Tack för att du hjälper oss!

Sidfot