Publicerad: 18 mars 2019

Debatt

Staten måste ta sitt ansvar för skolbiblioteken

SKL delar helt Sofia Malmbergs (Biblioteksbladets webb 13/3) uppfattning när det gäller skolbibliotekens betydelse och vad skolbibliotekarier bidrar med varje dag i våra skolor.

Vi ser flera tecken på att likvärdigheten brister när det gäller elevers tillgång till god skolbiblioteksverksamhet och det är bra att frågan uppmärksammas. Vi är också medvetna om att det krävs ett arbete på såväl lokal som nationell nivå för att elever ska få ta del av en god skolbiblioteksverksamhet.

Mer än en fjärdedel av Sveriges grundskolor har färre än 100 elever. För att säkerställa att även små skolor får tillgång till en god verksamhet krävs en lagstiftning som gör det möjligt med flexibla lösningar – vilket Malmberg också klokt framhåller. En skolbiblioteksfunktion i samarbete med folkbiblioteket är en modell, men det kan även handla om skolbibliotekariestöd på distans eller om att flera skolor på skolbibliotekarier. Förtydligade krav får inte stå i vägen för sådana modeller.

Samtidigt behöver vi signalera att frågan om skärpta krav på bemanning av skolbiblioteksverksamhet är komplex. Det handlar bland annat om brist på utbildade bibliotekarier.

Om tillgången till skolbiblioteksverksamhet och skolbibliotekarier ska öka och bli mer likvärdig krävs även att staten tar sin del av ansvaret. Införs ökade krav på bemanning måste staten kompensera kommunerna för det enligt finansieringsprincipen, samt se till att fler bibliotekarier utbildas.

Maria Caryll, chef för utbildningssektionen på SKL
Katrien Vanhaverbeke, chef för sektionen för lokal och regional utveckling på SKL

Artikeln publicerades på Biblioteksblades webbplats den 18 mars 2019

Läs vidare

Sakkunnig

Maria Jacobsson
Handläggare

Anna Tornberg
Utredare

Pressjour

Gäller din fråga arbetsrätt eller kollektivavtal/förhandling?
SKL:s rådgivning riktar sig till personalchefer och förhandlingschefer i kommuner och regioner. Om din fråga är på uppdrag av dessa behöver du ange det.







Hjälpte informationen på sidan dig?

Tack för att du hjälper oss!

Sidfot