Publicerad: 30 maj 2018

Innovation kräver mod att misslyckas

Välfärden behöver nya lösningar för att möta framtidens behov. Det är vi alla överens om. Men vad är det vi behöver göra? Ett av svaren är innovation. Men det svåra är hur vi tar tillvara på all den innovationskraft som finns i offentlig sektor.

Vesna Jovic

Tankar, idéer och färdiga förslag finns där. Det var tydligt under förra veckans seminarier och workshops på Offentliga Rummet. Det som nu behövs är möjligheterna att testa och vidareutveckla. SKL har sedan årsskiftet ett samarbete med Vinnova för att stärka bilden av innovationskraften i offentlig sektor. Tillsammans vill vi öka förändringstakten och skapa utrymmen där man vågar prova nya sätt som leder till bättre lösningar för verksamheter och invånare. Och det finns nu stöd att söka för det arbetet när Vinnova nu satsar 100 miljoner kronor på testmiljöer för innovation.

Jag tycker det är viktigt att lyfta att innovationer inte alltid handlar om att utveckla avancerade tekniklösningar, utan att innovation kan vara utveckling i det lilla, i vardagen. Till exempel skolköket som hittar smarta sätt att få barn att äta nyttigt. Eller som ett av de projekt som Innovationsguiden på SKL driver – att få nya grupper att delta i kulturskolan. Det pågår innovationsarbete varje dag runtom i landet. Ibland utan att man ens vet om det för att man inte ser det som innovation.

Själv kommer jag att försöka hinna med ett besök på Kulturhuset i Stockholm den 14 juni. Då kommer Museum of failure på besök från Helsingborg. Museet ställer ut innovationer som floppat, till exempel plastcykeln eller när tandkrämsföretaget Colgate försökte lansera en lasagne. Budskapet: ingen utveckling utan misslyckanden. Helsingborgs stad, där museet har sin permanenta plats, har förstått detta. Där har man dessutom en utmärkelse för årets misslyckande.

Om vi ska skapa ett gynnsamt innovationsklimat måste vi våga tänka i nya banor. Kraften finns där – det handlar om att hitta den och släppa loss den. Om det misslyckas, ja, då vet vi alla fall hur vi inte ska göra nästa gång. För det måste alltid finnas en nästa gång.

Vesna Jovic

Tidigare krönikor