Webbhandboken

I webbhandboken samlar vi alla riktlinjer, instruktioner och annat som krävs för att kunna göra ett bra jobb med sidorna på SKL:s webbplatser.

Om webbhandboken

Bra webbkommunikation

Följande principer styr arbetet med SKL:s webbplatser:

  • Vi stödjer oss på fakta istället för åsikter när vi gör förändringar av webbplatserna och deras innehåll.
  • Det som är viktigast för de flesta ska vara enklast att hitta och utföra på webbplatserna.
  • Målgruppernas behov styr hur webbplatserna ska fungera och vad de ska innehålla.
  • Besökaren ska inte behöva känna till hur SKL är organiserat för att hitta det han eller hon vill utföra på webbplatserna. 

Senast uppdaterat i webbhandboken

  • Video
    Riktlinjer för att publicera video.
    2016-01-14
  • Namnet på evenemanget, max 70 tecken inklusive blanksteg
    Ingress som mycket kort beskriver vad kursen eller konferensen handlar om och varför man ska anmäla sig. Ingressen får innehålla maximalt 280 tecken, inklusive blanksteg. Denna är 191 tecken. 2017-01-26
  • Kalenderhändelser
    Riktlinjer för publicering av kalenderhändelser.
    2016-02-18
  • Frågor och svar
    Exempel på frågor och svar i tre varianter: bara textbaserad, text och bild i svaret, samt flera samlingar av frågor och svar uppdelade i kategorier. 2016-04-28
  • Bilder
    Riktlinjer för att hantera bilder på ett korrekt sätt.
    2016-01-14
  • Länkar, länktexter
    Riktlinjer för att skriva korrekta länkar.
    2016-01-14
  • Alias
    Riktlinjer för hur vi använder alias (genvägar) till sidor på skl.se.
    2017-03-23
  • Notifiering till prenumeranter
    Riktlinjer för notifieringar till prenumeranter på webbinnehåll från skl.se.
    2017-01-23
  • Tabeller
    Riktlinjer för tabeller.
    2016-01-14
  • Startsidan (indexsida)
    Riktlinjer för startsidan (nivå 0). 2016-11-02

Läs vidare

Hjälpte informationen på sidan dig?


User information

Tack för att du hjälper oss!

Sidfot