Prenumerera på Webbhandboken

Effektiva texter

Checklista för att skapa effektiva texter på webben.

Syfte

  • Bestäm dig för vad besökaren ska göra på sidan.
  • Rikta texten till en person: använd du-tilltal. Om du tänker dig en faktiskt person när du skriver texten blir den dessutom mer konkret.
  • En sida ska handla om en sak.
  • Om artikeln blir lång kan det bero på att sidan handlar om många olika saker. Bestäm dig för vad som är viktigast och renodla sidan, eller dela upp i flera.

Disposition

  • Skriv det viktigast först.
  • Använd punktlista vid uppräkning.

Kvalitet och begriplighet

  • Kolla att länkar, detaljer och sakuppgifter är korrekta. Inga stavfel.
  • Förklara förkortningar.
  • Undvik svåra och interna begrepp, till exempel projektnamn. Besökaren ska inte behöva känna till hur SKL är organiserat för att förstå vad vi skriver.
  • Använd ett modernt språk. Vi tilltalar besökaren med ett singulärt och familjärt "du", inte ett kollektivt eller formaliserat "ni".
  • Kör texten i Valideratext, ett verktyg som analyserar textens läsbarhet.
  • Om du inte hinner språkgranska hela texten så välj att i varje fall att granska rubrik, ingress och textens första två stycken. En låg tröskel in i texten ökar chansen att den blir läst.

Rubrik

  • Ska säga vad artikeln handlar om och locka till läsning.
  • Använd alltid mellanrubriker i en längre text. Fyra stycken som staplas på varandra ska följas av en mellanrubrik.

Ingress

  • Sammanfattar artikeln, men håll den mycket kort. Ska kunna stå för sig själv.
  • Ingressen syns normalt i Googles träfflista.

Brödtext

  • Det viktigaste först – i början av artikeln och i början av varje stycke.
  • Lägg de viktigaste länkarna så tidigt som möjligt på sidan.

Läs vidare

Hjälpte informationen på sidan dig?


User information

Tack för att du hjälper oss!

Meny

Sidfot